Bratia, pripomínam vám evanjelium, ktoré som vám ohlasoval, ktoré ste prijali, v ktorom zotrvávate
a skrze ktoré ste aj spasení, ak ho zachovávate tak, ako som vám ho ohlasoval, iba že by ste boli nadarmo uverili.
Lebo predovšetkým som vám odovzdal, čo som aj sám prijal, že podľa Písem Kristus zomrel za naše hriechy,
že bol pochovaný a tretieho dňa vzkriesený podľa Písem
a že sa zjavil Kéfasovi a potom Dvanástim.
Potom sa zjavil naraz viac ako päťsto bratom, z ktorých väčšina doteraz žije, niektorí však pomreli.
Potom sa zjavil Jakubovi a ďalej všetkým apoštolom.
Nakoniec zo všetkých, ako nedochôdčaťu, sa zjavil aj mne.
Veď ja som najmenší z apoštolov, ba nie som hoden volať sa apoštolom, pretože som prenasledoval Božiu cirkev.
Ale z Božej milosti som to, čo som, a jeho milosť nebola vo mne márna. Veď som sa namáhal viac ako oni všetci, vlastne ani nie ja, ale Božia milosť, ktorá je so mnou.
Preto, či už ja alebo oni, tak hlásame, a tak ste uverili.
Keď sa teda hlása, že Kristus bol vzkriesený z mŕtvych, ako potom niektorí z vás hovoria, že niet zmŕtvychvstania?
Veď ak niet zmŕtvychvstania, ani Kristus nebol vzkriesený.
Ak však Kristus nebol vzkriesený, potom je márne naše kázanie a márna je aj vaša viera.
Tak by sa zistilo, že sme falošní Boží svedkovia, lebo sme svedčili proti Bohu, že vzkriesil Krista, ktorého nevzkriesil, ak mŕtvi naozaj nevstávajú z mŕtvych.
Ak však mŕtvi nevstávajú, ani Kristus nebol vzkriesený.
Ak však Kristus nebol vzkriesený, márna je vaša viera — ešte vždy ste vo svojich hriechoch.
A tak by zahynuli aj tí, čo zosnuli v Kristovi.
Ak iba v tomto živote máme nádej v Kristovi, sme najbiednejší zo všetkých ľudí.
Kristus však bol vzkriesený z mŕtvych ako prvotina tých, čo zomreli.
Lebo ako skrze človeka prišla smrť, tak prišlo skrze človeka aj zmŕtvychvstanie.
Lebo ako v Adamovi všetci zomierajú, tak aj v Kristovi budú všetci oživení;
každý však v tom poradí, ktoré mu patrí: Prvotina Kristus, potom pri jeho príchode tí, čo patria Kristovi,
a potom nastane koniec, keď odovzdá kráľovstvo Bohu Otcovi, keď zruší vládu všetkých kniežat, mocností a síl.
Lebo on musí kraľovať, kým mu nepoloží pod nohy všetkých nepriateľov.
Ako posledný nepriateľ bude zničená smrť,
lebo mu všetko položil pod nohy. Keď však hovorí, že všetko je mu podrobené, je zrejmé, že okrem toho, ktorý mu všetko podrobil.
A keď mu bude všetko podrobené, vtedy aj sám Syn sa podrobí tomu, ktorý mu všetko podrobil, aby Boh bol všetko vo všetkom.
Aký by ináč malo zmysel to, že sa podaktorí dávajú krstiť za mŕtvych? Ak pre mŕtvych niet vôbec vzkriesenia, prečo sa dávajú za nich krstiť?
Prečo sa aj my vystavujeme stálemu nebezpečenstvu?
Veď každý deň umieram, uisťujem vás o tom, bratia, pri všetkom, čo pre mňa znamenáte v Kristovi Ježišovi, našom Pánovi.
Ak som v Efeze bojoval so šelmami z ľudských pohnútok, čo mi to osoží? Ak pre mŕtvych niet vzkriesenia: Jedzme a pime, veď zajtra zomrieme!
Nedajte sa oklamať: Zlé reči kazia dobré mravy!
Vytriezvite, ako sa patrí, a nehrešte! Veď niektorí nepoznajú Boha — na vaše zahanbenie to hovorím.
Niekto však povie: Ako sú mŕtvi kriesení? V akom tele prídu?
Nerozumný! Čo ty seješ, neožije, ak neodumrie.
A čo seješ, neseješ ako telo, ktoré má vzniknúť, ale holé zrno, či už pšenice, alebo niečoho iného.
Boh mu však dáva telo, ako sám chcel, a každému semenu jemu vlastné telo.
Nie každé telo je také isté telo, ale iné je telo ľudí, iné je telo zvierat a zas iné je telo vtákov a iné rýb.
A sú telá nebeské a telá pozemské, ale iný je jas tiel nebeských a iný pozemských.
Iný je jas slnka, iný jas mesiaca a iný je jas hviezd; veď hviezda od hviezdy sa líši jasom.
Tak je to aj so zmŕtvychvstaním: čo sa seje porušené, vstáva neporušené;
čo je zasiate potupené, vstáva v sláve; čo je siate bezvládne, vstáva v moci.
Seje sa telo prirodzené, vstáva telo duchovné. Ak jestvuje prirodzené telo, jestvuje i duchovné.
Tak je aj napísané: Prvý človek, Adam, stal sa živou bytosťou, posledný Adam oživujúcim Duchom.
Nie je však skôr duchovné, ale prirodzené, až potom duchovné.
Prvý človek je zo zeme, pozemský, druhý človek je z neba.
Aký je ten pozemský, takí sú aj ostatní pozemskí; a aký je ten nebeský, takí sú aj ostatní nebeskí.
A ako sme niesli podobu toho pozemského, tak budeme niesť aj podobu toho nebeského.
No toto vyhlasujem, bratia, že telo a krv nemôžu zdediť Božie kráľovstvo, ani porušiteľnosť nezdedí neporušiteľnosť.
Počúvajte, poviem vám tajomstvo: Nie všetci zomrieme, ale všetci budeme premenení,
naraz, v tom okamihu, keď sa naposledy ozve poľnica. Keď zaznie, mŕtvi budú vzkriesení neporušiteľní a my budeme premenení.
Lebo toto porušiteľné si musí obliecť neporušiteľnosť a toto smrteľné si musí obliecť nesmrteľnosť.
Keď si však toto porušiteľné oblečie neporušiteľnosť a toto smrteľné si oblečie nesmrteľnosť, vtedy sa splní, čo je napísané: Smrť pohltilo víťazstvo!
Smrť, kde je tvoje víťazstvo? Smrť, kde je tvoj osteň?
Ostňom smrti je totiž hriech a silou hriechu je zákon.
No vďaka Bohu, ktorý nám dáva víťazstvo skrze nášho Pána Ježiša Krista!
A tak, bratia moji milovaní, buďte pevní, neochvejní, buďte stále horlivejší v Pánovom diele, veď viete, že vaša námaha nie je márna v Pánovi.